Omenirea dispune la aceasta ora de suficienta tehnologie ca sa
exploateze energia solara, iar soarele ne trimite gratis de 5.000 de ori
mai multa energie decat cea de care are nevoie planeta.
Cand, nu daca
Fireste, sunt destule glasuri care observa ca aceasta energie venita
gratis nu poate fi folosita decat cu pretul unor instalatii si
echipamente, ale caror costuri fac aproape sa nu merite efortul,
comenteaza un articol pe aceasta tema, publicat in Project Syndicate.
Pe acesti negativisti trebuie sa-i linistim, explicandu-le ca pretul
panourilor fotovoltaice de captare a energiei a scazut din 2008 pana in
prezent cu 80% si continua sa scada.
Cele mai performante centrale fotovoltaice produc astazi curent
electric la pretul de 0,1 dolari pe kWh, ceea ce este acceptabil si, mai
ales, ofera sperante de viitor.
Sa nu uitam ca energia produsa de aburi revenea atat de scump
initial, incat unele guverne au stat mult la indoiala, intrebandu-se
daca este cazul sa-si amenajeze cai ferate.
Astazi, optimistii spera ca, pana la sfarsitul deceniului, nu va mai
fi necesara subventionarea energiei solare. Pesimistii sustin ca asa
ceva se poate intampla abia la sfarsitul deceniului viitor. Mai
prapastiosi decat pesimistii nu exista. Deci, din capul locului,
problema nu se pune daca, ci numai cand.
Ne asteapta electromobilul
Din punct de vedere tehnic, se mai pune o problema, cea a stocarii
energiei, macar pentru faptul ca soarele nu radiaza noaptea. Dar si aici
progresele sunt notabile. Pretul energiei stocate si livrate din
bateriile cu litiu a scazut de la 800 dolari in 2009 la 600 dolari in
2014 si se presupune ca in 2020 va fi sub 200 dolari, iar la sfarsitul
deceniului urmator 150 dolari.
Specialistii apreciaza ca, in momentul cand tariful stocarii va
scadea sub 350 dolari, costurile de achizitie si de exploatare ale
masinilor electrice vor deveni mai scazute decat respectivele costuri
ale automobilelor cu ardere interna.
In acel moment, elecromobilele vor deveni mai atractive chiar si sub
aspect economic, nu numai sub cel ecologic, ca in prezent. Practic,
soarta motorului cu ardere interna va deveni pecetluita (pornind de la
pretul actual al benzinei).
Orasele noastre vor fi mai silentioase si mai curate ca astazi, aerul
respirat de noi va fi mai pur si - deloc neglijabil - amenintarea
incazirii globale care ne apasa astazi din ce in ce mai greu isi va
schimba perspectiva.
Lovitura de gratie: ieftinirea benzinei
Asa judecand lucrurile, este perfect justificata propunerea din
Raportul pentru Economia globala, publicat in septembrie 2014 din
initiativa ONU, care sustine ca in umatorii 15 ani vor trebui folosite
14.000 de miliarde de dolari pentru investitii in care sa se puna bazele
unei economii fara emisii de carbon.
Dar daca s-ar mentine actuala tehnologie din resurse fosile,
sustinerea ei an de an va necesita oricum investitii pentru noi
prospectiuni, noi foraje, pentru innoirea echipamentelor existente.
Toate acestea s-ar ridica la 10.000 de miliarde de dolari, respectiv cu
numai 4.000 de miliarde mai putin decat trecerea totala pe energie
neconventionala.
Sigur ca 4.000 de miliarde nu e putin. Dar nici mult, daca ne gandim
ca reprezinta 0,33% din PIB mondial al perioadei respective. La nivelul
anului 2051, intreg efortul ar urma sa fie recuperat.
Dificultati pe acest drum se intrevad multe. Chiar in acest sfarsit
de an 2014 asistam la spectacolul ciudat cand scaderea brusca a pretului
la combustibilii fosili reduce rentablitatea oricarei forme a energiei
verzi.
Examenul de maturitate al generatiei
E firesc sa ne intrebam: a scazut pretul benzinei pentru ca s-au
simplificat tehnologiile forajului, s-a ieftinit prelucrarea, eventual
transportul sau distributia? Nimic din toate acestea!
Pretul a scazut, evident, datorita unei conjuncturi
politico-economice si tot printr-o asemenea conjunctura poate sa urce
oricand intr-o spirala exorbitanta. Ar fi un nonsens sa ne organizam
viitorul, in functie de conjunctura unui moment, care a jonglat cu
pretul.
Parametrul politic n-are ce cauta in planul de viitor al dependentei
energetice de pe planeta, iar acesta este criteriul principal cu care ne
prezentam la examenul de maturitate al generatiei de azi.
Daca picam la examen, ne va judeca aspru generatia de maine, cand va nadusi in incalzirea globala.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu